HOME ABOUT ME TUTORIAL & TIPS TRAVELOG NOVELIST

Wednesday, 29 August 2012

Diri Sendiri Mahu Ingat


Cukup-cukup jangan hina aku lagi , jangan jaga tepi kain keluarga aku lagi dan jangan cakap tak mengikut perasaan . Sudah aku cukup penat menahan segala tomahan yang engkau beri . Tolong jaga perasaan aku , tolong aku tak pernah ganggu keluarga kau dah kira baik tapi disebabkan pangkat , kepandaian anak kau jangan sesuka hati nak mengutuk anak orang . Aku memang tak mintak keputusan peperiksaan yang ta bole membanggakan kedua orang tua ku tapi Allah dah tentukan takdir aku macamtuh ta mungkin aku akan tolak . Setiap apa yang kita buat insyaallah suatu hari nanti kita pasti dapat membanggakan kedua ibu bapa kita Cuma kita kena rajin berusaha dan tidak mengenal erti berputus asa . Cuba engkau letakkan diri kau tempat aku dan aku buat benda yang sama , kau rasa sakit hati tak ? sakitkan ? jadi berhenti daripada menilai anak orang sedangkan anak sendiri entah kemana . Ingat orang bodoh macam aku ta bole berjaya ? HAHA siapa cakap ? kau tuhan ke nak menilai semua tu ? BODOHnya kamu kalau kamu menilai orang bodoh ta bole berjaya , maknanya kamu lebih berlipat kali ganda bodoh . Maaf jika suatu hari nanti kalau aku berjaya tetapi aku agak kurang ajar pada masa itu maknanya aku tidak berminat nak mempunyai saudara mara yang pernah hina aku ketika dulu . Dan ketahuilah aku tak mintak jadi begini , insyaallah aku akan buktikan kepada engkau yang aku bisa berjaya dengan segala kata cacian kau beri dan aku anggap kata-kata cacian tu sebagai satu semangat untuk aku berjaya .


Sekurang-kurangnya ibu dan ayah tidak pernah mengajar aku lupakan keluarga , buat apa kalau kau pandai tapi taktahu apa erti berKELUARGA . Aku tidak bermaksud engkau yang tua , yang aku perlu menghormati diri kau tetapi cuba kau lihat dengan mata kepala kau sendiri adakah kau mampu nak menghormati diri kau ? Engkau yang sudah melangkau usia 40 an kau mesti boleh fikir perasaan orang tetapi disebabkan kau sudah cukup sempurna di mata dunia yang engkau lupa memikir perassan orang . Jangan mengata aku perkataan BODOH sedangkan tiada satu mahkluk ALLAH di bumi ini dilahirkan menjadi bodoh kecuali diri sendiri ingin menjadi bodoh macam KAU . Jadi lepas ni aku mintak sangat-sangat jangan sibuk jaga anak orang atau dalam bahasa lain jangan jaga tepi kain orang sedangkan kain sendiri berlubang . Jangan suatu hari nanti Allah menarik balik apa yang engkau ada sekarang !

p/s : Ini tiada kaitan antara hidup mahupun mati , Cuma sekadar peringatan jangan sesekali bilang orang BODOH dan beringatlah selagi kita memiliki ibu dan ayah pulanglah menziarahi mereka selagi mereka masih ada !

cuba tengok wajah blog saya cantikkan ?
 terima kasih Miss Z

3 comments:

Momo said...

ehh..aku rasa macam paham je perasaan ko tu..lantak p la die tu..ko buat hal ko je..

nazirulhazwan~ said...

sape yang bodoh?banyak sgt word bodoh sampai tak tau sape yang diperbodohkan:P

Leadership Developmant Training said...

salam sukses gan, bagi2 motivasi .,
Bersabarlah dalam bertindak agar membuahkan hasil yang manis.,.
ditunggu kunjungan baliknya gan .,.